Vanliga frågor
Här nedan hittar du svar på våra vanligaste frågor.
Laglighet
Hela vårt produktsortiment är helt fritt från THC sedan 18 juni 2019 till följd av domen i Högsta Domstolen med målnummer B 177-19.
Frakt
Vi har möjlighet att skicka paket till alla länder inom EU. Vi uppmanar dig som beställare att iaktta god förståelse för lagstiftning i det land du beställer till. Med tanke på att CBD fortfarande är i sin ungdom och befinner sig i en legal gråzon i vissa länder kan Herbmed inte lämna några garantier att produkten är laglig i just det landet du beställer från. Det är upp till dig som beställare att säkerställa legaliteten av dina varor i det land du importerar till. Herbmed ska inte hållas ansvarig för eventuell påföljd vid beställning till land där CBD är olagligt att inneha/inta.
Beroende på fraktalternativ tar våra leveranser normalt 1-2 arbetsdagar inom Sverige och 3-7 arbetsdagar till övriga länder. Observera att dessa leveranstider endast är genomsnittliga och förseningar kan uppstå utifrån situationer som är bortom våran kontroll. Vi lämnar inga garantier att ditt paket kommer fram inom dessa tider.
Våra leveranser kommer i ofärgade kartonger eller vita postorderpåsar. Vi märker inte paketen med vår logotyp men på fraktetiketten står vi som avsändare.
Vi applicerar olika lösningar beroende på leveransförseningens anledning. Vid försening p.g.a tullbeslag ber vi dig avvakta tills tullen har gjort tester och vidarebefordrat ditt paket. Vid försening p.g.a fraktbolag ber vi dig att avvakta i 14 dagar, varefter vi erbjuder dig ett nytt paket, alternativt en värdekod motsvarande din köpesumma. Vid försening p.g.a fel lagersaldo kontaktar vi dig och ger dig möjligheten att ändra produkt, alternativt avbeställa din order.
Vänligen kontrollera din spårningslänk för att se anledningen till att ditt paket inte har anlänt. Om ditt paket har tagits i beslag av tullmyndigheten ber vi dig vänligen att avvakta tills tullen släpper ditt paket. Vid annan anledning ber vi dig att avvakta i 14 dagar innan vi kan vidta åtgärder. Herbmed ersätter inte paket som har tagits i beslag.
Eftersom vi inte skickar paket utanför EU behöver du inte heller betala någon tull.
Allting skickas från Sverige. Mer specifikt så ligger vårat lager i Skåne.
Köp
I dagsläget har vi tyvärr ingen möjlighet att erbjuda betalning mot faktura. Detta beror på att företagen som erbjuder fakturatjänster dessvärre har valt att undanta CBD-produkter från sin verksamhet.
På kontoutdraget står “Herbmed.se” följt av 4 unika siffror.
Kontakta våran kundtjänst här så sätter vi dig i kontakt med en ansvarig.
Vill du bli återförsäljare av Herbmeds produkter, vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare.
I vissa fall kan e-post från oss hamna i skräpkorgen. Hittar du den inte där kan du ha angett fel e-postadress eller så har någonting annat gått fel. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Tänk på att du också kan se dina beställningar via ditt kundkonto om du har registrerat dig som kund hos oss.
Tyvärr så har vi ingen fysisk butik i dagsläget.
Om du har fått fel vara eller saknar någonting i din beställning ber vi dig att kontakta våran kundtjänst. Vänligen ange vilka produkter du har fått och vad som saknas. Bifoga gärna en bild på paketets innehåll.
Användning
Med hänsyn till rådande svensk praxis och lagstiftning får vi dessvärre inte ge rådgivning, doseringsförslag eller annat som kan liknas vid medicinsk rådgivning avseende våra produkter innehållandes CBD.
I Förvaltningsrätten, ål 1338-19 fastslogs att CBD inte är att betrakta som läkemedel per funktion. Därför ska inte CBD förstås som läkemedel såtillvida den inte marknadsförs som sådan.
Om du har mottagit en produkt som passerat bäst-före-datum är du välkommen att kontakta oss på support@herbmed.se där vi tillsammans kommer fram till en lösning. Majoriteten av våra produkter går bra att använda även efter passerat bäst-före-datum.